Lexeva to wyłącznie wyszukiwarka aktów prawnych. Nie udzielamy porad prawnych i nie oceniamy spraw. Czym Lexeva nie jest

W mocy Rozporządzenie · 29 lutego 1968

Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWIS) nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich

Treść z wersji skonsolidowanej na dzień 3 października 2002 — tekst uwzględnia późniejsze zmiany aktu. Wersje skonsolidowane mają charakter dokumentacyjny.

Tekst urzędowy w EUR-Lex

Treść aktu

Tytuł i preambuła (motywy)

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG, EURATOM, EWWIS) NR 260/68

z dnia 29 lutego 1968 r.

ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich,

uwzgledniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, europejskich szczególności jego art. 13,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

konieczne jest ustalenie warunków i procedury, zgodnie z którymi dochody, wynagrodzenia i dodatki urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, podlegają opodatkowaniu przewidzianemu we wspomnianym artykule,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Artykuł 2

Opodatkowaniu podlegają:

— osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego;

— osoby korzystające z rent inwalidzkich, emerytur oraz rent rodzinnych;

— osoby korzystające ze świadczenia odszkodowawczego z tytułu zakończenia służby, przewidzianego w art. 5 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (

1

);

— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72;

— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72;

— osoby uprawnione do odprawy z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 i 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543;

— osoby uprawnione do odprawy z tytułu zakończenia służby na mocy art. 5 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543;

— osoby uprawnione do dodatku przy rozwiązaniu stosunku pracy na mocy art. 2 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2150/82;

— upoważnieni do odprawy z tytułu rozwiązania umowy o pracę na mocy art. 3 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1679/85;

— upoważnieni do zasiłku dla bezrobotnych na mocy art. 28a warunków zatrudnienia innych pracowników, wynikającego z art. 33 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2799/85;

— upoważnieni do odprawy z tytułu rozwiązania umowy o pracę na mocy art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 3518/85;

— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (Euratom, EWWiS, EWG) nr 2274/87 (

2

);

— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1857/89 (

3

);

— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom, EWWiS) nr 2688/95 (

4

);

— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom, EWWiS) nr 2689/95 (

5

);

— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1746/2002;

— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1747/2002;

— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1748/2002.

Artykuł 3

1. Podatek jest płatny miesięcznie od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty każdej uprawnionej osobie.

2. Środki pieniężne i diety, ryczałtowe bądź w dowolnej innej formie, stanowiące zwrot wydatków poniesionych w czasie pełnienia obowiązków służbowych, podlegają wyłączeniu z opodatkowania.

3. Odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają zasiłki i świadczenia o charakterze rodzinnym lub społecznym wymienione poniżej:

a) zasiłki rodzinne:

— zasiłek na gospodarstwo domowe ,

— zasiłek na dziecko pozostające na utrzymaniu,

— zasiłek na cele edukacyjne,

— zasiłek z tytułu narodzin dziecka;

b) świadczenia o charakterze społecznym;

c) świadczenia odszkodowawcze z tytułu choroby zawodowej lub wypadku;

d) wszelke inne płatności, które stanowią zasiłki rodzinne.

Kwota odliczenia powinna być ustalona, w odpowiednim przypadku, z uwzględnieniem przepisów art. 5.

4. Z zastrzeżeniem przepisów art. 5, kwota otrzymana w wyniku zastosowania powyższych postanowień zostanie obniżona o 10 % z tytułu wydatków na cele służbowe i osobiste.

Dodatkowe obniżenie w wysokości dwukrotnej kwoty zasiłku na dziecko pozostające na utrzymaniu jest dokonywane w odniesie- niu do każdego dziecka podatnika pozostającego na jego utrzymaniu, a także dla każdej osoby traktowanej jako dziecko pozostające na utrzymaniu w rozumieniu art. 2 ust. 4 załącznika VII do regulaminu pracowniczego.

5. Odliczeń od dochodów z tytułu rent i emerytur lub zabezpieczenia społecznego dokonuje się od podstawy opodatkowania.

Artykuł 4

The tax shall be calculated, subject to the provisions of Article 5, on the taxable amount obtained by applying Article 3 and disregarding any amount not exceeding EUR 19,91 and by applying the rate of:

— 8,00 % to amounts between EUR 19,91 and 351,46,

— 10,00 % to amounts between EUR 351,47 and 484,09,

— 12,50 % to amounts between EUR 484,10 and 554,79,

— 15,00 % to amounts between EUR 554,80 and 629,97,

— 17,50 % to amounts between EUR 629,98 and 700,67,

— 20,00 % to amounts between EUR 700,68 and 769,21,

— 22,50 % to amounts between EUR 769,22 and 839,94,

— 25,00 % to amounts between EUR 839,95 and 908,48,

— 27,50 % to amounts between EUR 908,49 and 979,18,

— 30,00 % to amounts between EUR 979,19 and 1 047,72,

— 32,50 % to amounts between EUR 1 047,73 and 1 118,45,

— 35,00 % to amounts between EUR 1 118,46 and 1 186,99,

— 40,00 % to amounts between EUR 1 187,00 und 1 257,69,

— 45,00 % to amounts above EUR 1 257,70 (

6

).

Artykuł 5

W przypadku gdy dochody, wynagrodzenia i dodatki podlegają zmianie przez zastosowanie wskaźnika korygującego:

— na użytek niniejszego przepisu wysokość poszczególnych składników uwzględnionych przy obliczeniu podatku, poza odliczeniami od dochodów z tytułu rent i emerytur lub zabezpieczenia społecznego, obliczana jest poprzez zastosowanie wskaźnika korygującego do wielkości kwoty otrzymanej przed użyciem wszelkich wskaźników;

— kwotę obniżenia, określoną w art. 3 ust. 4, otrzymuje się poprzez zastosowanie wskaźnika koryguącego do kwot obniżeń ustalonych przed skorygowaniem kwoty wynagrodzeń wskaźnikiem korygującym;

— korekcie wskaźnikiem korygującym podlegają dochody wymienione w art. 4.

Artykuł 6

1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 3 i 4:

a) kwoty wypłacane:

— jako rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych,

— z tytułu pracy o szczególnie uciążliwym charakterze,

— z tytułu usług o szczególnym charakterze,

— z tytułu opatentowanych wynalazków,

— na mocy art. 56a i 56b regulaminu pracowniczego urzędników,

— zgodnie z przepisami art. 70a regulaminu pracowniczego,

podlegają opodatkowaniu według stawki, która w miesiącu poprzedzającym miesiąc płatności została zastosowana do najwyższej podlegającej opodatkowaniu kwoty wynagrodzenia urzędnika;

b) płatności z tytułu rozwiązania stosunku pracy podlegają opodatkowaniu, po zastosowaniu zniżek przewidzianych w art. 3 ust. 4, według stawki, która stanowi dwie trzecie proporcji, między:

— kwotą należnego podatku, a

— podstawą opodatkowania ustaloną w art. 3,

występującej w chwili wypłaty ostatniego wynagrodzenia.

Niniejsze przepisy mają również zastosowanie w odniesieniu do płatności dokonanych na podstawie art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72.

Przepisy te mają również zastosowanie do płatności dokonanych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543.

2. Przyjęcie niniejszego rozporządzenia nie może doprowadzić do obniżenia dochodów, wynagrodzeń i wszelkiego rodzaju dodatków wypłacanych przez Wspólnoty do poziomu poniżej minimalnych kosztów utrzymania ustalonych w art. 6 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot.

Artykuł 7

W sytuacji gdy wypłata podlegająca opodatkowaniu dotyczy okresu krótszego niż miesiąc, stawka opodatkowania powinna odpowiadać stawce, według której opodatkowany jest okres miesięczny.

W sytuacji gdy wypłata podlegająca opodatkowaniu dotyczy okresu dłuższego niż jeden miesiąc, podatek należy obliczyć tak jakby płatność była rozłożona równo na miesiące, których dotyczy.

Wypłaty korygujące niezwiązane z miesiącem, w którym dokonywana jest wypłata, podlegają podatkowi, któremu podlegałyby, gdyby zostały wypłacone we właściwym czasie.

Artykuł 8

Podatek pobierany jest w formie potrącenia u źródła. Kwota podatku jest zaokrąglana w dół, do jednej setnej euro.

Artykuł 9

Wpływy z tytułu podatków są wykazywane w budżetach Wspólnot jako przychody.

Artykuł 10

Organy zarządzające instytucjami wspólnotowymi współpracują w celu jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia.

Na wniosek Komisji Rada przyjmie wszelkie postanowienia niezbędne dla stosowania niniejszego rozporzadzenia.

Artykuł 11

Niniejsze rozporządzenie znajduje także zastosowanie w odniesieniu do:

— członków Komisji,

— sędziów, rzeczników generalnych, sekretarzy i ich zastępców w Trybunale Sprawiedliwości,

— członków Komisji Kontroli Obrachunkowej.

Artykuł 12

Niniejsze rozporzadzenie znajduje zastosowanie w odniesieniu do członków władz Europejskiego Banku Inwestycyjnego, członków personelu Banku i osób, którym Bank wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w kategoriach określonych przez Radę w art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do wypłacanych przez Bank dochodów, wynagrodzeń i dodatków oraz emerytur, rent inwalidzkich oraz zasiłków rodzinnych.

Artykuł 12a

Niniejsze rozporządzenie znajduje zastosowanie w odniesieniu do Przewodniczącego Europejskiego Instytutu Walutowego, wszystkich innych członków Rady Instytutu, członków personelu Instytutu i osób, którym Instytut wypłaca świadczenia emerytalne i ujętych w kategoriach określonych przez Radę, na mocy art. 16 akapit pierwszy Protokołu dotyczącego przywilejów i immunitetów, w odniesieniu do wypłacanych przez Instytut dochodów, wynagrodzeń i dodatków oraz emerytur, rent inwalidzkich oraz zasiłków rodzinnych.

Artykuł 12b

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do członków organów Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego w odniesieniu do wykonywanych przez nich obowiązków, do członków personelu tego Funduszu oraz do osób, którym Fundusz wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w grupach określonych przez Radę zgodnie z art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów, w odniesieniu do dochodów, wynagrodzeń i uposażeń oraz świadczeń z tytułu inwalidztwa, emerytur i rent rodzinnych wypłacanych przez Fundusz.

Artykuł 12c

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, członków personelu oraz osób, którym Bank wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w grupach określonych przez Radę w art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do dochodów, wynagrodzeń i uposażeń, rent inwalidzkich, emerytur oraz rent rodzinnych wypłacanych przez Bank.

Artykuł 13

Świadczenia i płatności, wymienione w art. 13 rozporządzenia nr 32 (EWG), 12 (EURATOM) (

7

), są zwolnione z opodatkowania.

Artykuł 14

Niniejszym rozporządzenie nr 32 (EWG), 12 (EURATOM) zostaje uchylone.

Artykuł 15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

(

1

) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1.

(

2

) Dz.U. L 209 z 31.7.1987, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2168/89 (Dz.U. L 208 z 20.7.1989, str. 4).

(

3

) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 2.

(

4

) Dz.U. L 280 z 23.11.1995, str. 1.

(

5

) Dz.U. L 280 z 23.11.1995, str. 4.

(

6

) OJ L 38, 13.2.1997, p. 1. Regulation supplemented by Regulation (Euratom, ECSC, EEC) No 1307/87 (OJ L 124, 13.5.1987, p. 6) and last amended by Regulation (Euratom, ECSC, EC) No 2762/98 (OJ L 346, 22.12.1998, p. 1).

(

7

) Dz.U. 45 z 14.6.1962, str. 1461/62.

Źródło: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, dokument 01968R0260-20021003. Moc prawną ma wyłącznie tekst opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. To nie jest porada prawna.