Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom, EWWIS) nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich
Treść z wersji skonsolidowanej na dzień 3 października 2002 — tekst uwzględnia późniejsze zmiany aktu. Wersje skonsolidowane mają charakter dokumentacyjny.
Treść aktu
Tytuł i preambuła (motywy)
ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG, EURATOM, EWWIS) NR 260/68
z dnia 29 lutego 1968 r.
ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich,
uwzgledniając Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, europejskich szczególności jego art. 13,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
konieczne jest ustalenie warunków i procedury, zgodnie z którymi dochody, wynagrodzenia i dodatki urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, podlegają opodatkowaniu przewidzianemu we wspomnianym artykule,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł 2
Opodatkowaniu podlegają:
— osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego;
— osoby korzystające z rent inwalidzkich, emerytur oraz rent rodzinnych;
— osoby korzystające ze świadczenia odszkodowawczego z tytułu zakończenia służby, przewidzianego w art. 5 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (
1
);
— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72;
— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72;
— osoby uprawnione do odprawy z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 i 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543;
— osoby uprawnione do odprawy z tytułu zakończenia służby na mocy art. 5 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543;
— osoby uprawnione do dodatku przy rozwiązaniu stosunku pracy na mocy art. 2 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2150/82;
— upoważnieni do odprawy z tytułu rozwiązania umowy o pracę na mocy art. 3 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1679/85;
— upoważnieni do zasiłku dla bezrobotnych na mocy art. 28a warunków zatrudnienia innych pracowników, wynikającego z art. 33 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2799/85;
— upoważnieni do odprawy z tytułu rozwiązania umowy o pracę na mocy art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 3518/85;
— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (Euratom, EWWiS, EWG) nr 2274/87 (
2
);
— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1857/89 (
3
);
— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom, EWWiS) nr 2688/95 (
4
);
— osoby uprawnione do świadczeń z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom, EWWiS) nr 2689/95 (
5
);
— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1746/2002;
— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1747/2002;
— osoby uprawnione do świadczenia z tytułu zakończenia służby na mocy art. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1748/2002.
Artykuł 3
1. Podatek jest płatny miesięcznie od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty każdej uprawnionej osobie.
2. Środki pieniężne i diety, ryczałtowe bądź w dowolnej innej formie, stanowiące zwrot wydatków poniesionych w czasie pełnienia obowiązków służbowych, podlegają wyłączeniu z opodatkowania.
3. Odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają zasiłki i świadczenia o charakterze rodzinnym lub społecznym wymienione poniżej:
a) zasiłki rodzinne:
— zasiłek na gospodarstwo domowe ,
— zasiłek na dziecko pozostające na utrzymaniu,
— zasiłek na cele edukacyjne,
— zasiłek z tytułu narodzin dziecka;
b) świadczenia o charakterze społecznym;
c) świadczenia odszkodowawcze z tytułu choroby zawodowej lub wypadku;
d) wszelke inne płatności, które stanowią zasiłki rodzinne.
Kwota odliczenia powinna być ustalona, w odpowiednim przypadku, z uwzględnieniem przepisów art. 5.
4. Z zastrzeżeniem przepisów art. 5, kwota otrzymana w wyniku zastosowania powyższych postanowień zostanie obniżona o 10 % z tytułu wydatków na cele służbowe i osobiste.
Dodatkowe obniżenie w wysokości dwukrotnej kwoty zasiłku na dziecko pozostające na utrzymaniu jest dokonywane w odniesie- niu do każdego dziecka podatnika pozostającego na jego utrzymaniu, a także dla każdej osoby traktowanej jako dziecko pozostające na utrzymaniu w rozumieniu art. 2 ust. 4 załącznika VII do regulaminu pracowniczego.
5. Odliczeń od dochodów z tytułu rent i emerytur lub zabezpieczenia społecznego dokonuje się od podstawy opodatkowania.
Artykuł 4
The tax shall be calculated, subject to the provisions of Article 5, on the taxable amount obtained by applying Article 3 and disregarding any amount not exceeding EUR 19,91 and by applying the rate of:
— 8,00 % to amounts between EUR 19,91 and 351,46,
— 10,00 % to amounts between EUR 351,47 and 484,09,
— 12,50 % to amounts between EUR 484,10 and 554,79,
— 15,00 % to amounts between EUR 554,80 and 629,97,
— 17,50 % to amounts between EUR 629,98 and 700,67,
— 20,00 % to amounts between EUR 700,68 and 769,21,
— 22,50 % to amounts between EUR 769,22 and 839,94,
— 25,00 % to amounts between EUR 839,95 and 908,48,
— 27,50 % to amounts between EUR 908,49 and 979,18,
— 30,00 % to amounts between EUR 979,19 and 1 047,72,
— 32,50 % to amounts between EUR 1 047,73 and 1 118,45,
— 35,00 % to amounts between EUR 1 118,46 and 1 186,99,
— 40,00 % to amounts between EUR 1 187,00 und 1 257,69,
— 45,00 % to amounts above EUR 1 257,70 (
6
).
Artykuł 5
W przypadku gdy dochody, wynagrodzenia i dodatki podlegają zmianie przez zastosowanie wskaźnika korygującego:
— na użytek niniejszego przepisu wysokość poszczególnych składników uwzględnionych przy obliczeniu podatku, poza odliczeniami od dochodów z tytułu rent i emerytur lub zabezpieczenia społecznego, obliczana jest poprzez zastosowanie wskaźnika korygującego do wielkości kwoty otrzymanej przed użyciem wszelkich wskaźników;
— kwotę obniżenia, określoną w art. 3 ust. 4, otrzymuje się poprzez zastosowanie wskaźnika koryguącego do kwot obniżeń ustalonych przed skorygowaniem kwoty wynagrodzeń wskaźnikiem korygującym;
— korekcie wskaźnikiem korygującym podlegają dochody wymienione w art. 4.
Artykuł 6
1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 3 i 4:
a) kwoty wypłacane:
— jako rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych,
— z tytułu pracy o szczególnie uciążliwym charakterze,
— z tytułu usług o szczególnym charakterze,
— z tytułu opatentowanych wynalazków,
— na mocy art. 56a i 56b regulaminu pracowniczego urzędników,
— zgodnie z przepisami art. 70a regulaminu pracowniczego,
podlegają opodatkowaniu według stawki, która w miesiącu poprzedzającym miesiąc płatności została zastosowana do najwyższej podlegającej opodatkowaniu kwoty wynagrodzenia urzędnika;
b) płatności z tytułu rozwiązania stosunku pracy podlegają opodatkowaniu, po zastosowaniu zniżek przewidzianych w art. 3 ust. 4, według stawki, która stanowi dwie trzecie proporcji, między:
— kwotą należnego podatku, a
— podstawą opodatkowania ustaloną w art. 3,
występującej w chwili wypłaty ostatniego wynagrodzenia.
Niniejsze przepisy mają również zastosowanie w odniesieniu do płatności dokonanych na podstawie art. 4 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 2530/72.
Przepisy te mają również zastosowanie do płatności dokonanych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (EWWiS, EWG, Euratom) nr 1543.
2. Przyjęcie niniejszego rozporządzenia nie może doprowadzić do obniżenia dochodów, wynagrodzeń i wszelkiego rodzaju dodatków wypłacanych przez Wspólnoty do poziomu poniżej minimalnych kosztów utrzymania ustalonych w art. 6 załącznika VIII do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot.
Artykuł 7
W sytuacji gdy wypłata podlegająca opodatkowaniu dotyczy okresu krótszego niż miesiąc, stawka opodatkowania powinna odpowiadać stawce, według której opodatkowany jest okres miesięczny.
W sytuacji gdy wypłata podlegająca opodatkowaniu dotyczy okresu dłuższego niż jeden miesiąc, podatek należy obliczyć tak jakby płatność była rozłożona równo na miesiące, których dotyczy.
Wypłaty korygujące niezwiązane z miesiącem, w którym dokonywana jest wypłata, podlegają podatkowi, któremu podlegałyby, gdyby zostały wypłacone we właściwym czasie.
Artykuł 8
Podatek pobierany jest w formie potrącenia u źródła. Kwota podatku jest zaokrąglana w dół, do jednej setnej euro.
Artykuł 9
Wpływy z tytułu podatków są wykazywane w budżetach Wspólnot jako przychody.
Artykuł 10
Organy zarządzające instytucjami wspólnotowymi współpracują w celu jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia.
Na wniosek Komisji Rada przyjmie wszelkie postanowienia niezbędne dla stosowania niniejszego rozporzadzenia.
Artykuł 11
Niniejsze rozporządzenie znajduje także zastosowanie w odniesieniu do:
— członków Komisji,
— sędziów, rzeczników generalnych, sekretarzy i ich zastępców w Trybunale Sprawiedliwości,
— członków Komisji Kontroli Obrachunkowej.
Artykuł 12
Niniejsze rozporzadzenie znajduje zastosowanie w odniesieniu do członków władz Europejskiego Banku Inwestycyjnego, członków personelu Banku i osób, którym Bank wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w kategoriach określonych przez Radę w art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do wypłacanych przez Bank dochodów, wynagrodzeń i dodatków oraz emerytur, rent inwalidzkich oraz zasiłków rodzinnych.
Artykuł 12a
Niniejsze rozporządzenie znajduje zastosowanie w odniesieniu do Przewodniczącego Europejskiego Instytutu Walutowego, wszystkich innych członków Rady Instytutu, członków personelu Instytutu i osób, którym Instytut wypłaca świadczenia emerytalne i ujętych w kategoriach określonych przez Radę, na mocy art. 16 akapit pierwszy Protokołu dotyczącego przywilejów i immunitetów, w odniesieniu do wypłacanych przez Instytut dochodów, wynagrodzeń i dodatków oraz emerytur, rent inwalidzkich oraz zasiłków rodzinnych.
Artykuł 12b
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do członków organów Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego w odniesieniu do wykonywanych przez nich obowiązków, do członków personelu tego Funduszu oraz do osób, którym Fundusz wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w grupach określonych przez Radę zgodnie z art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów, w odniesieniu do dochodów, wynagrodzeń i uposażeń oraz świadczeń z tytułu inwalidztwa, emerytur i rent rodzinnych wypłacanych przez Fundusz.
Artykuł 12c
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do członków Rady Prezesów i Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, członków personelu oraz osób, którym Bank wypłaca świadczenia emerytalne, ujętych w grupach określonych przez Radę w art. 16 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, w odniesieniu do dochodów, wynagrodzeń i uposażeń, rent inwalidzkich, emerytur oraz rent rodzinnych wypłacanych przez Bank.
Artykuł 13
Świadczenia i płatności, wymienione w art. 13 rozporządzenia nr 32 (EWG), 12 (EURATOM) (
7
), są zwolnione z opodatkowania.
Artykuł 14
Niniejszym rozporządzenie nr 32 (EWG), 12 (EURATOM) zostaje uchylone.
Artykuł 15
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
(
1
) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1.
(
2
) Dz.U. L 209 z 31.7.1987, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2168/89 (Dz.U. L 208 z 20.7.1989, str. 4).
(
3
) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 2.
(
4
) Dz.U. L 280 z 23.11.1995, str. 1.
(
5
) Dz.U. L 280 z 23.11.1995, str. 4.
(
6
) OJ L 38, 13.2.1997, p. 1. Regulation supplemented by Regulation (Euratom, ECSC, EEC) No 1307/87 (OJ L 124, 13.5.1987, p. 6) and last amended by Regulation (Euratom, ECSC, EC) No 2762/98 (OJ L 346, 22.12.1998, p. 1).
(
7
) Dz.U. 45 z 14.6.1962, str. 1461/62.
Źródło: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, dokument 01968R0260-20021003. Moc prawną ma wyłącznie tekst opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. To nie jest porada prawna.