Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1990 r. w sprawie przygotowania do rewaloryzacji emerytur i rent.
Treść aktu
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 22 listopada 1990 r.
w sprawie przygotowania do rewaloryzacji emerytur i rent.
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 24 maja 1990 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym (Dz. U. Nr 36, poz. 206 i Nr 66, poz. 390) zarządza się, co
§ 1.
1. W zakresie przygotowań do rewaloryzacji emerytur i rent, przewidzianej przepisami art. 28 i 29a ustawy z dnia 24 maja 1990 r. o zmianie niektórych przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym (Dz. U. Nr 36, poz. 206 i Nr 66, poz. 390), zwanej dalej "ustawą", Zakład Ubezpieczeń Społecznych i kolejowe organy rentowe ustalą, na podstawie posiadanych akt rentowych, dla emerytów i rencistów:
1) wskaźniki wysokości wynagrodzenia (dochodu, przychodu, podstawy wymiaru składek), o których mowa wart. 28 ust. 2 ustawy,
2) okresy zatrudnienia (ubezpieczenia) oraz okresy równorzędne i zaliczalne do okresów zatrudnienia .
2. Ustaleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z urzędu, a jeżeli prawo do emerytury lub renty jest zawieszone - na wniosek osoby zainteresowanej .
3. W razie stwierdzenia braku w aktach rentowych wymaganych dowodów dotyczących wynagrodzenia (dochodu, przychodu, podstawy wym iaru składek) lub zatrudnienia (ubezpieczenia), organ rentowy podejmuje postępo wanie w celu uzyskania od osoby zainteresowanej tych dowodów.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o wynagrodzeniu, rozumie się przez to także uposażenie.
§ 3.
1. Ustalenie wskaźnika wysokości wynagrodzenia (dochodu, przychodu, podstawy wymiaru składek), zwanego dalej "wskaźnikiem wysokości wynagrodzenia", następu je przez:
1) określenie podstawy wymiaru emerytury lub renty, podlegającej przyjęciu w myśl art. 28 ust. 3 ustawy do ustalenia tego wskaźnika,
2) obliczenie średn iej przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce uspołecznionej w okresach, z których wynagrodzenie (dochód, przychód, podstawa wymiaru skła
dek) zostały przyjęte do podstawy wymiaru, o której mowa w pkt 1,
3) określenie stosunku podstawy wymiaru emerytury lub renty, o której mowa w pkt 1, do średniej przeciętnych wynagrodzeń, o której mowa w pkt 2, i wyrażenie tego stosunku w procentach z zaokrągleniem do setnych części procentu.
2. Ustalenie wskaźnika wysokości wynagrodzenia w myśl ust. 1 następuje z uwzględnieniem § 4-7.
3. Podstawę wymiaru emerytury lub renty oraz średnią przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w gospodarce uspołecznionej zaokrągla się do pełnego złotego w górę.
§ 4.
1. Za faktyczne przeciętne miesięczne wynagrodzenie (dochód, przychód, podstawę wymiaru składek) w myśl art. 28 ust. 3 ustawy uważa się wynagrodzenie (dochód, przychód, podstawę wymiaru składek) przyjęte zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ustalania podstawy wymiaru emerytur i rent do obliczenia wysokości wypłacanego świadczenia, choćby zostało ono zastąpione kwotą naj niższej podstawy wymiaru.
2. Wynagrodzenie (dochód, przychód, podstawę wymiaru składek) przyjmuje się bez zwiększeń przewidzianych w przepisach:
1) § 4 uchwały nr 19 Rady Ministrów z dnia 1 lutego 1988 r. w sprawie podwyższenia emerytur i rent (Monitor Polski, Nr 3, poz. 22, Nr 9, poz. 76 i Nr 30, poz. 264),
2) § 9a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 1989 r. w sprawie podwyższenia świadczeń emerytalno- -rentowych od dnia 1 lipca 1989 r. (Dz. U. Nr 38, ,~oz. 208 i Nr 50, poz. 291 oraz z 1990 r. Nr 3, poz. 17). 3. W odniesieniu do świadczeń, w których pod:stawę wymiaru ustalono z zastosowaniem przepisów:
1) rozporządzenia Ministra Pracy, Płac i Spraw So(~jalnych z dnia 25 lipca 1972 r. w sprawie ustalania podstawy wymiaru emerytur i rent dla nauczycieli (Dz. '.1. Nr 32, poz. 219 i z 1977 r. Nr 11, poz. 47),
2) rozporządzenia Ministra Pracy, Płac i Spraw'S,ocjalnych z dnia 31 sierpnia 1972 r. w sprawie ustalani.FJ podstawy wymiaru emerytury lub renty pracownikorr\ otrzymują cym wynagrodzenie zwolnione od podat'.{u od wynagrodzeń i składki na cele emerytalne (rJz. U. Nr 39, poz. 258),
3) § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1981 r. w sprawie szczególnych zasad p,r zechodzenia na emeryturę pracowników uspołecznio nych zakładów pracy w okresie do dnia 31 grudnia 19H 1 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 95 i Nr 28, poz. 145 oraz z 1982 r: .. Nr 25, poz. 177),
4) § 4 uchwały nr 100 Rady Ministrów z dnia 21 lipca 1978 r. w sprawie wcześniejszego przechodzenia na emeryturę pracowników uspołec;"lnionych zakładów pracy w okresie do dnia 30 czervvca 1979 r. (Monitor Polski Nr 26, poz. 91), za faktyczne przeciętne wynagrodzer."de uważa się tę podstawę wymiaru.
§ 5.
Jeżeli wysokość świadczenia została ponownie obliczona od wynagrodzenia osiągniętego po przyznaniu tego świadczenia, należy przyjąć korzystniejszy wskaźnik wysokości wynagrodzenia, ustalony od podstawy wymiaru przyjętej do obliczenia wysokości świadczenia po raz pierwszy albo po raz ostatni, także w tych przypadkach, gdy podstawę wymiaru po raz ostatni ustalono według zasad obowiązujących po dniu 31 grudnia 1989 r.
§ 6.
Wskaźnik wysokości wynagrodzenia stanowi:
1) dla świadczeń obliczonych od podstawy wymiaru wyrażonej w jednostkach pieniężnych obowiązujących do dnia 29 października 1950 r. - stosunek tej podstawy, przeliczonej według relacji 100 zł równe 3 zł, do przecię tnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej z października 1950 r. ,
2) dla świadczeń, których podstawa wymiaru nie mogła być niższa niż najniższe wynagrodzenie lub półtorakrot ne najniższe wynagrodzenie - stosunek podstawy wymiaru do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej za miesiąc, w którym wprowadzono kwotę najniższego wynagrodzenia, od której ustalono podstawę wymiaru ,
3) dla świadczeń, których podstawa wymiaru została ustalona w myśl przepisów § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 1975 r. w sprawie podstawy wymiaru renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, świadczeń dla pracowników, którzy ulegli wypadkom w szczególnych okolicznościach, oraz świadczeń dla osób nie będących pracownikami (Dz. U. Nr 33, poz. 179 i z 1977 r. Nr 10, poz. 40)
- stosunek tej podstawy wymiaru do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce uspołecz nionej za miesiąc, w którym zgłoszono wniosek o świad czenie,
4) d'la świadczeń, których podstawa wymiaru została ustalo na w myśl przepisów § 3 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3 - stosunek tej podstawy wymiaru do średniej przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń w gospodarce uspołecznionej z miesięcy, z których wynagrodzenie zostało przyjęte do podstawy wymiaru,
5) dla e,'1lerytur i rent nauczycielskich, przeliczonych na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów dnia 2(,' maja 1976 r. w sprawie podwyższenia emerytur i rent in walidzkich dla niektórych nauczycieli i nauczycieli akademickich (Dz. U. Nr 21, poz. 134 i z 1980 r. Nr 22 , poz. \134) - stosunek podstawy wymiaru przyjętej w myśl tych przepisów do przeciętnego wynagrodzenia w gospodr"uce uspołecznionej za wrzesień 1976 r.,
6) dla świadc:," ~eń przyznanych na podstawie przepisów przewidując\, Ich ustalenie podstawy wymiaru od wynagrodżenia z statniego miesiąca zatrudnienia - stosunek podstawy wymiaru przyjętej w myśl tych przepisów do przeciętneg o wynagrodzenia w gospodarce uspołe cznionej za mit; 'siąc , z którego wynagrodzenie przyjęto do podstawy W\ (miaru świadczenia,
7) dla świadczeń prl ~yznanych na podstawie ustawy z dnia 29 maja 1974 r. <. ) zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych ora:.! ich rodzin (Dz. U. z 1983 r. Nr 13, poz. 68 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 36, poz. 206). których podstawę wymiaru stanowi uposaże nie żołnierza zawodowego - stosunek tej podstawy do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecz nionej za miesiąc, w którym nastąpiło zwolnienie ze służby wojskowej.
8) dla świadczeń przyznanych osobom zatrudnionym za granicą, których podstawę wymiaru stanowiły kwoty ryczałtowe - stosunek tej podstawy wymiaru do prze, ciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej za miesiąc, od którego obowiązywały te kwoty ryczał towe, bądź za miesiąc, od którego obowiązywało wynagrodzenie przysługujące na' stanowisku dyrektora generalnego w ministerstwach i centralnych urzędach, będą ce podstawą ustalenia kwot ryczałtowych,
9) dla świadczeń przyznanych osobom wykonującym pracę nakładczą - stosunek podstawy wymiaru, bez ograniczenia wysokości tej podstawy obowiązującego przed dniem 8 czerwca 1989 r., do średniej przeciętnych wynagrodzeń w gospodarce uspołecznionej z miesięcy , z których wynagrodzenie zostało przyjęte do obliczenia podstawy wymiaru, "
10) dla świadczeń przyznanych osobom wykonującym pracę w spółdzielczych zakładach usługowych, których podstawę wymiaru stanowiły kwoty ryczałtowe - stosunek tej podstawy wymiaru do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej za miesiąc, w którym ustało zatrudnienie.
§ 7.
1. W przypadku gdy w aktach rentowych brak jest dokumentacji dotyczącej wysokości wynagrodzenia (dochodu, przychodu, podstawy wymiaru składek), jak również w przypadku gdy w postępowaniu wyjaśniającym nie można było ustalić tych danych, wskaźnik wysokości wynagrodzenia stanowi stosunek naj niższego wynagrodzenia obowiązującego w dniu zgłoszenia wniosku o świadczenie, nie niższego niż 364 zł. do kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecz nionej za miesiąc, w którym wprowadzono tę kwotę najniż szego wynagrodzenia, z tym że w przypadku przyjęcia kwoty 364 zł należy odnieść ją do kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej za marzec 1956 r,
2. Wskaźnika wysokości wynagrodzenia nie ustala się, jeżeli przyznając emeryturę lub rentę nie ustalono - z mocy prawa - podstawy jej wymiaru.
§ 8.
Przy ustalaniu okresów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, uwzględnia się okresy przyjęte do ustalenia prawa i wysokości świadczenia oraz okresy dodatkowo udowodnione ,
§ 9.
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce uspołecznionej w okresie od stycznia 1950 r. do czerwca 1990 r. zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia, a obowiązujące kwoty najniższego wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w uspołecznio nych zakładach pracy - załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogło szenia.
Prezes Rady Ministrów: T. Mazowiecki PRZECIĘTNE WYNAGRODZENIA MIESIĘCZNE W SEKTORZE USPOŁECZNIONYM
- DANE SZACUNKOWE WEDŁUG MIESIĘCY
Rok I II III IV 1950 523 524 573 571 1951 576 589 610 614 1952 603 594 632 634 1953 875 869 947 883 1954 893 883 992 941 1955 942 954 1051 976 1956 990 1049 1016 1005 1957 1237 1206 1309 1220 1958 1262 1265 1352 1313 1959 1370 1345 1399 1470 1960 1459 1466 1559 1514 1961 1570 1525 1642 1571 1962 1629 1558 1682 1630 1963 1673 1619 1741 1722 1964 1760 1734 1789 1790 1965 1775 1748 1881 1860 1966 1817 1795 1937 1880 1967 1901 1877 1989 1997 1968 1997 2018 2135 2081 1969 2061 2016 2144 2170 1970 2139 2081 2190 2253 1971 2204 2254 2360 2350 1972 2303 2413 2492 2462 1973 2612 2620 2787 2762 1974 2975 2931 3104 3175 1975 3687 3607 3728 3993 1976 4001 3936 4152 4283 1977 4216 4218 4528 4571 1978 4657 4658 4756 4799 1979 4859 4860 5169 5215 1980 5194 5563 6760 6308 1981 6532 7066 8503 7892 1982 8885 9914 11964 10951 V VI VII VIII IX X XI XII 557 525 546 554 555 561 565 552 589 566 584 589 587 626 620 622 638 640 658 654 673 . 691 691 716 906 921 931 914 981 947 997 868 963 1024 967 997 1032 1034 1079 897 1006 1007 1020 1007 1070 1009 1106 948 1095 1091 1134 1171 1226 1195 1324 1093 1265 1265 1313 1258 1381 1330 1359 1198 1301 1326 1338 1326 1486 1403 1521 1276 1421 1485 1499 1474 1550 1505 1453 1455 1536 1535 1559 1577 1643 1625 1607 1623 1628 1611 1624 1669 1715 1678 1635 1626 1656 1661 1716 1719 1747 1769 1689 1703 1771 1747 1805 1819 1829 1848 1757 1835 1733 1824 1842 1826 1891 1901 1820 1859 1841 1830 1894 1898 1941 1928 1870 1956 1919 1894 . 1927 1981 2009 2010 1984 2038 1994 2014 2035 2085 2073 2102 2070 2050 2112 2037 2138 . 2168 2123 2205 2142 2105 2194 2112 2203 2233 2237 2278 2237 2197 2194 2231 2273 2280 2272 2310 2301 2291 2341 2294 2404 2398 2397 2460 2419 2406 2478 2396 2534 2567 .2526 2673 2683 2560 2782 2689 2859 2859 2806 2990 2946 2853 3133 3049 3247 3246 3221 3443 3421 3255 3812 3800 3992 3965 3955 4266 4085 4053 4151 4173 4355 4378 4276 4518 4590 4552 4521 4462 4610 4700 45.84 4770 4884 5078 4747 4763 4921 5017 4847 5043 5164 5265 5159 5209 5382 5487 5318 5532 5666 6071 5650 5767 5439 5484 5916 6248 6525 7634 7087 7707 7238 7275 7843 7713 7975 9442 11920 12013 10773 10830 11341 12089 12786 16105 1983 11899 12152 14488 14165 14124 14285 13806 14257 14666 15451 16269 18143 1984 13704 15061 17191 16726 15995 16044 16396 16053 16493 17620 18079 22696 1985 16638 16804 21834 21241 1986 19924 20258 26676 24732 19347 18578 19523 19002 19408 20904 21173 25606 22770 22560 23127 22781 23335 25027 25853 32101 1987 23460 24629 29851 32878 27487 27310 28042 27622 28294 29988 32001 38643 1988 32035 46654 49018 44361 45302 44764 46504 50581 53902 58006 69652 96304 1989 62627 80524 108795 101104 96367 110893 120279 246149 249265 328279 409655 567157 1990 578827 668766 938584 922448 889803 900685
Załącznik nr 2 KWOTY NAJNIŻSZEGO WYNAGRODZENIA DLA PRACOWNIKÓW USPOŁECZNIONYCH ZAKŁADÓW PRACY W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH
1) do dnia 31 marca 1956 r. 364 zł,
2) od dnia 1 kwietnia 1956 r . .⁵⁰⁰zł.
3) od dnia 1 lipca 1959 r. 600 zł,
4) ód dnia 1 Sierpnia 1961 r. 700 zł, S} od dnia 1 kwietnia 1963 r. 750 zł.
6) od- dnia 1 sierpnia 1966 r. 850 zł,
1) ód dnia 1 grudnia 1970 r. 1.000 zł.
8) od dnia 1 sierpnia 1974 r. 1.200 zł, ; gl
od dnia 1 maja 1977 r. 1.400 zł, H)') od dnia 1 maja 1978 r. 1.600 zł, 11 ) od dnia 1 maja 1979 r. 1.800 zł,
12) od dnia stycznia 1980 r. 2.000 zł,
13) od dnia stycznia 1981 r. 2.400 zł,
14) od dnia stycznia 1982 r. 3.300 zł,
15) od dnia września 1982 r. 5.400 zł,
16) od dnia 1 stycznia 1987 r. 7.000 zł.
17) od dnia 1 stycznia 1988 r. 9.000 zł,
18) od dnia 1 stycznia 1989 r. 17.800 zł,
19) od dnia 1 lipca 1989 r. 22.100 zł,
20) od dnia 1 października 1989 r. 38.000 zł,
21) od dnia 1 stycznia 1990 r. - 120.000 zł.
22) od dnia 1 września 1990 r. - 368.000 zł.
23) od dnia 1 października 1990 r. - 440.000 zł.
Treść odtworzona z dokumentu Dz.U. 1990 nr 83 poz. 484 (plik PDF). Moc prawną ma wyłącznie tekst ogłoszony w dzienniku urzędowym. To nie jest porada prawna.